2020-09-28     Libuszy, Wacławy, Wacława     "Na upływ czasu narzekają najpierw ci, którzy czynią z niego najgorszy użytek" - Jean de la Bruyere

XXI ZLOT SZKÓŁ SIENKIEWICZOWSKICH W GNIEŹNIE

Gospodarzem XXI Zlotu Szkół Sienkiewiczowskich była Szkoła Podstawowa nr 6 im. Henryka Sienkiewicza w Gnieźnie.

Gniezno leży na Szlaku Piastowskim, który tworzą miejsca związane z początkiem naszej państwowości, tworzonej przez Dynastię Piastów. To tutaj koronowano pięciu królów Polski: Bolesława Chrobrego, Mieszka II Lamberta, Bolesława II Śmiałego, Przemysława II i Wacława II.
W dniach 23-26 maja 2013 r. nasza szkolna delegacja w składzie: pani wicedyrektor Bożena Nowak, Oliwia Smolarska i Michał Ciesielka uczestniczyła w XXI Zlocie Szkół Sienkiewiczowskich.
 Sprawozdanie chcielibyśmy rozpocząć od przedstawienia w kilku słowach trudów podróży, jakie nam towarzyszyły.
Wyjechaliśmy autobusem do Krakowa w czwartek o godz. 16:10. Po dwugodzinnej jeździe dotarliśmy do centrum miasta. Zwiedziliśmy Galerię Krakowską i udaliśmy się na dworzec PKP.  Pociąg, już stał na peronie. Przyjechał wcześniej niż to było planowane. Zakwaterowaliśmy się w przedziale, w którym były dwie starsze panie podróżujące po Polsce.  Po niedługim czasie zasnęliśmy się. Nie nacieszyliśmy się odpoczynkiem, gdyż kobiety przez całą noc rozmawiały i zakłócały nam upragniony sen.
Następnego dnia, po męczącej podróży, dotarliśmy do Poznania. Przesiedliśmy się do następnego pociągu mającego zawieźć nas do Gniezna. W trakcie jazdy poznaliśmy kolejną grupę zlotową z Rzerzęczyc składającą się z dwóch dziewczynek  oraz ich opiekunki (wszystkie miały na imię – Anna)
 Po dotarciu do Gniezna zwiedziliśmy szkołę, która organizowała tegoroczny Zlot. Naszą uwagę przykuły wystawy, na których odnaleźliśmy także prace uczniów naszej szczawnickiej jedynki. Następnie zakwaterowaliśmy się w gnieźnieńskim akademiku, w którym były luksusowe warunki, a potem wyruszyliśmy na zwiedzanie miasta. Po powrocie okazało się, że nasi współlokatorzy- Kinga i Adrian ze Skarżyska – Kamiennej już dotarli. Powitaliśmy ich i już razem udaliśmy się na przemarsz ulicami Gniezna z emblematami naszych szkół. Ważnym punktem Zlotu było wręczenie prestiżowych nagród (Henryków 2013) laureatom poszczególnych konkursów: literackiego, plastycznego i komputerowego. Po przemarszu czekała na nas wyśmienita kolacja. Pełen wrażeń dzień zakończył się dyskoteką.
W sobotę wstaliśmy bardzo wcześnie rano, zjedliśmy śniadanie i udaliśmy się na wycieczkę do Biskupina. Zwiedziliśmy ogromną replikę starożytnej osady. Byliśmy w domostwach zamieszkiwanych niegdyś przez ludność kultury łużyckiej, chodziliśmy po wale obronnym itp. Niestety złe warunki pogodowe skróciły nasz pobyt w tym atrakcyjnym rezerwacie archeologicznym.
Po powrocie do Gniezna oglądaliśmy w muzeum filmy o początkach państwa polskiego i liczne eksponaty związane z tym okresem. Następnie udaliśmy się na Wzgórze Lecha, na którym wznosi się Katedra Gnieźnieńska, z którą od tysiąca lat zawiązany jest kult św. Wojciecha. Wewnątrz katedry na szczególną uwagę zasługują wykonane z brązu Drzwi Gnieźnieńskie – dzieło sztuki romańskiej z XII wieku, ilustrujące żywot św. Wojciecha. Nie można przeoczyć również srebrnej trumny z relikwiami tegoż świętego. W podziemiach katedry spoczywają doczesne szczątki „księcia poetów polskich”- Ignacego Krasickiego.
 Następnie udaliśmy się na imprezę plenerową  do skansenu w Dziekanowicach, gdzie znajdowały się stare, oryginalne budowle przeniesione z całej Wielkopolski i gdzie mieliśmy możliwość asystować przy wypieku chleba, wyrabianiu masła i mieleniu w żarnach. Wędrówka po Wielkopolskim Parku Etnograficznym zakończyła się grillowaniem. Zjedliśmy kiełbasę oraz grochówkę  i wysłuchaliśmy występu artystycznego w wykonaniu zespołu muzycznego. Następnie wróciliśmy do akademika i oglądnęliśmy finałowy mecz Ligi Mistrzów.
W niedzielę po śniadaniu pożegnaliśmy się ze współlokatorami i wyruszyliśmy w swoje strony. Wróciliśmy tą sama trasą co poprzednio, tym razem w towarzystwie koleżanek z Rzerzęczyc. Rozstaliśmy się z nimi gdzieś w połowie drogi pomiędzy Poznaniem a Krakowem. Resztę czasu spędzonego w pociągu poświęciliśmy na pisanie tego sprawozdania. Do domów wróciliśmy około godz. 22:00.
Z wyjazdu jesteśmy bardzo zadowoleni. Żałujemy jedynie, że uczeń może uczestniczyć w zlocie szkół sienkiewiczowskich  tylko raz.