2020-09-28     Libuszy, Wacławy, Wacława     "Na upływ czasu narzekają najpierw ci, którzy czynią z niego najgorszy użytek" - Jean de la Bruyere

POZLOTOWE REMINISCENCJE

Bydgoszcz to ósme co do wielkości, położone w północnej Polsce i największe w obrębie województwa kujawsko-pomorskiego – miasto, które w maju gościło delegacje ponad czterdziestu szkół noszących imię Henryka Sienkiewicza na XXII Zlocie Szkół Sienkiewiczowskich.

W XIX w. Bydgoszcz zwano "Małym Berlinem"  z uwagi na podobną, nowoczesną w ówczesnych czasach zabudowę, która była dziełem najwybitniejszych architektów.

Dzięki Kanałowi Bydgoskiemu miasto jest od 1774 r.  jednym z najważniejszych w kraju ośrodków żeglugi śródlądowej.

W mieście rozbudowany system jazów i podpiętrzeń Brdy sprawia, że szereg kamienic sąsiaduje z wodą, podobnie jak w Wenecji (Wenecja Bydgoska).

Znajduje się tutaj również  wiele pomników dodających uroku różnym zakątkom miasta.

Na skraju parku im. J. Kochanowskiego zbudowano  pomnik Henryka Sienkiewicza, przed którym Zlotowicze złożyli wiązanki kwiatów. Kiedyś w tym miejscu stał  odsłonięty w 1927 r.  pierwszy  w Polsce pomnik  ku czci pisarza.

W  Bydgoszczy na XXII Zlocie Szkół Sienkiewiczowskich reprezentowała naszą szkołę  delegacja w składzie p. Bożena Nowak, Julia Koterba (kl. VIb) i Julia Sebastjańska (z VI a).

Oto relacja Julii Koterby:

Na Zlot wyruszyłyśmy 22 maja rano, by dotrzeć na miejsce późnym wieczorem. W miejscu zakwaterowania poznałyśmy inne  zlotowiczki - z Myszkowa i Mysłowic, z którymi dzieliłyśmy pokój. Następnego dnia odbył się przemarsz przez miasto wszystkich delegacji ze szkół noszących imię Henryka Sienkiewicza i uroczysta gala w Teatrze Polskim, w której uczestniczył wnuk pisarza – Juliusz Sienkiewicz, prawnuczka Anna Dziewanowska oraz nowy dyrektor Muzeum Henryka Sienkiewicza w Woli Okrzejskiej  - pan Maciej Cybulski.   Na gali odebrałyśmy nagrody dla uczennic klasy Ia: Aleksandry Owsianki i Natalii Ciesielki, które były laureatkami konkursu plastycznego. Kolacją raczono nas   w pięknych wnętrzach i ogrodach pałacu w Ostromecku. W Bydgoskim Wilanowie witano nas i żegnano wystrzałami z armat.

W ramach Zlotu odbyłyśmy również przejażdżkę kolejką wąskotorową ze Żnina do Wenecji. Weneckie Muzeum Kolei Wąskotorowej to wyjątkowe miejsce dla miłośników techniki i turystów zwiedzających najatrakcyjniejsze zakątki w Polsce. W skansenie  tym  zgromadzono kilkadziesiąt niezwykłych eksponatów związanych z koleją wąskotorową. W ruinach zamku Krwawego Diabła Weneckiego zostałyśmy uwięzione, co zostało odpowiednio udokumentowane (patrz: Galeria). Odbyłyśmy również rejs „Szlakiem Śluz” po Brdzie statkiem solarnym. Przy tej okazji podziwiałyśmy wiele mostów, a jest ich w Bydgoszczy ponad czterdzieści, od najstarszych po te nowoczesne ze wspaniałymi iluminacjami.  Naszą uwagę przykuł  „Przechodzący przez rzekę”-   balansująca rzeźba,  zawieszona na linie nad rzeką, w pobliżu mostu im. Jerzego Sulimy-Kamińskiego.

W odrestaurowanych spichrzach na Wyspie Młyńskiej znajdują się muzea, w tym Galeria Sztuki Nowoczesnej, którą zwiedziłyśmy. W pięknym budynku Opery  Nova wysłuchałyśmy koncertu zespołu ROAN.

Ostatniego dnia Zlotu (25 maja) po śniadaniu wyruszyłyśmy w drogę powrotną do Szczawnicy.

Z żalem rozstawałyśmy się z Bracią Sienkiewiczowską i gościnnym miastem Bydgoszczą. Jeżeli wakacyjny szlak kogoś z Was  będzie wiódł w pobliżu tego miasta, usilnie namawiamy do  zwiedzenia Bydgoszczy.

Jeszcze raz całej społeczności Szkoły Podstawowej nr 37 w Bydgoszczy serdecznie dziękujemy za miłe przyjęcie i liczne atrakcje.”

Przyszłoroczny Zlot odbędzie się w Przasnyszu.