2020-09-28     Libuszy, Wacławy, Wacława     "Na upływ czasu narzekają najpierw ci, którzy czynią z niego najgorszy użytek" - Jean de la Bruyere

XX ZLOT SZKÓŁ SIENKIEWICZOWSKICH W STAROGARDZIE GDAŃSKIM

Od 24 do 27 maja delegacja naszej szkoły w składzie: pani Bożena Nowak, Martyna Hurakała (Vb), Karol Majerczak (Vc) i Kinga Słowik (VIc), przebywała na Jubileuszowym XX Zlocie Szkół Sienkiewiczowskich w Starogardzie Gdańskim.

W środę wyjechaliśmy ze Szczawnicy po godz. 17:00, a następnie wyruszyliśmy w podróż pociągiem z Nowego Targu (o 19:05). W Gdańsku byliśmy w czwartek o godz. 12: 00. Po drodze mijaliśmy wiele ciekawych miejscowości. Widzieliśmy Stadion Narodowy w Warszawie.
          Gdy dojechaliśmy do Gdańska, zostawiliśmy bagaże w przechowalni i pojechaliśmy do Sopotu. Tam zobaczyliśmy najdłuższe molo w Europie i zjedliśmy obiad. Następnie wzięliśmy bagaże i udaliśmy się do celu naszej wyprawy - Starogardu Gdańskiego. Na miejscu skierowano nas do hotelu "Rekord", znajdującym się koło stadionu im. Kazimierza Deyny, gdzie poznaliśmy innych zlotowiczów.
W piątek rano poszliśmy na śniadanie do szkoły. Następnie wróciliśmy do hotelu, by przygotować się do uroczystego przemarszu ulicami miasta. W południe zjedliśmy obiad, a następnie udaliśmy się na przemarsz. Brały w nim udział jeszcze 42 delegacje z innych szkół im. Henryka Sienkiewicza (około 200 osób). Gdy doszliśmy na Rynek, przed Ratuszem zostaliśmy uroczyście przywitani przez Prezydenta Miasta, a następnie udaliśmy się na Mszę Świętą. Po niej poszliśmy na otwarcie Zlotu do kina "Sokół", gdzie odbyło się wręczenie nagród dla zwycięzców konkursów zlotowych, przedstawienie "Kochał Cię Polsko" z pytaniami dotyczącymi twórczości Henryka Sienkiewicza, występy Kapeli Kociewskiej i zespołu "Jordan" grającego muzykę reggae. O godzinie 19:00 zjedliśmy kolację w szkole i udaliśmy się na dyskotekę, która trwała do godz. 22:00.
W sobotę zaraz po śniadaniu pojechaliśmy na wycieczkę do Gdańska. W jej trakcie zwiedzaliśmy Muzeum Bursztynu, Starówkę Gdańska i płynęliśmy galeonem "Lew" na Westerplatte. Również w Gdańsku mogliśmy zobaczyć piękny stadion (w kolorze bursztynu), na którym będą odbywać się rozgrywki w ramach EURO 2012. O godz. 17:00 pojechaliśmy do Szpęgawska i złożyliśmy kwiaty pod pomnikiem pomordowanych tam przez Niemców mieszkańców Ziemi Kociewskiej. Następnie udaliśmy nad jezioro Jamertal na spotkanie z panem Mieczysławem Kalenikiem. Pan Kalenik grał Zbyszka z Bogdańca w filmie „Krzyżacy”, który był świetną adaptacją powieści H. Sienkiewicza (film zrealizowano w 1960 r.). Później grillowaliśmy w miejscowości Hubertusie,. Tam poznaliśmy historię rodu Sienkiewiczów z ust pana Juliusza Sienkiewicza, wnuka Henryka Sienkiewicza.
Następnie poszliśmy na ognisko, podczas którego oglądaliśmy pokaz Bractwa Rycerskiego. Odbyliśmy również „podróż” bryczką.
          W niedzielę wyruszyliśmy w drogę powrotną do domu; pojechaliśmy ok. godz. 8:00 pociągiem do Krakowa, a potem autobusem do Szczawnicy. Na miejscu byliśmy po 22:00.
Zlot to ciekawe przeżycie. Można wiele zwiedzić, poznać nowych ludzi, a przede wszystkim poszerzyć swoją wiedzę o patronie szkoły.
Zachęcam swoich młodszych kolegów i koleżanki do zaangażowanie się w przyszłym roku szkolnym w konkursy zlotowe. Warto!