TYDZIEŃ O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY RÓWIEŚNICZEJ I BUDOWANIU RELACJI

Treść
W naszej szkole w dniach 29.09.-3.10. odbył się wyjątkowy tydzień poświęcony przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej oraz budowaniu pozytywnych relacji między uczniami. Każdy dzień miał swoje dwa tematy przewodnie, które były inspiracją do działań edukacyjnych, integracyjnych i twórczych. Tydzień ten był również wzbogacony o działania towarzyszące realizowane na różnych przedmiotach i przez pedagogów szkolnych.
Poniedziałek – Dzień Uśmiechu + Czym jest przemoc rówieśnicza
Tydzień rozpoczął się od rozdawania „uśmiechniętych karteczek” przez wolontariuszy wszystkim wchodzącym do szkoły. Na karteczkach znajdowało się uśmiechnięte słońce i sentencja związana z uśmiechem i jego mocą. W klasach 1–3 odbyły się zajęcia na podstawie opowiadania o Tymku i sile przyjaźni, a starsi uczniowie (klasy 4–8) uczestniczyli w lekcji „Sztuka dialogu”, ucząc się rozwiązywania konfliktów w grupie.
Wtorek – Dzień Dobrego Słowa + Cyberprzemoc
We wszystkich klasach uczniowie brali udział w burzy mózgów na temat „dobrego słowa”. Rozmawiali o mocy słów, tworzyli chmurę dobrych słów i dzielili się pozytywnymi wyrażeniami, które mogą wspierać i dodawać otuchy. Chmury poszczególnych klas zawisły na korytarzowych gazetkach. Tematem dnia była również cyberprzemoc – omawiana na lekcjach informatyki w ciągu całego tygodnia.
Środa – Dzień Pomocy Innym + Jak rozpoznać przemoc
Rozmawialiśmy o tym, jak i kiedy warto pomagać innym. Uczniowie zostali zachęceni do wykonania dobrego uczynku, szczególnie wobec osób, których wcześniej unikali. W świetlicy powstało „drzewo pomocy”, na którym zawisły karteczki z opisami dobrych uczynków. Przy zawieszaniu karteczek pomocni byli wolontariusze.
Czwartek – Dzień Współpracy + Jak reagować na przemoc
Na każdej lekcji nauczyciele wprowadzali zadania wymagające współpracy. Uczniowie analizowali, co pomagało, a co utrudniało pracę w grupie. Dodatkowo każda klasa otrzymała puzzle, które uczniowie kolorowali i podpisywali swoim imieniem, a następnie ułożyli z nich przydzieloną klasie literę.
Piątek – Dzień Życzliwości + Budujemy kulturę życzliwości
Uczniowie i nauczyciele przyszli ubrani w żółte elementy – kolor życzliwości. Na pierwszej lekcji uczniowie pisali pozytywne wiadomości do siebie, które zostały umieszczone w kapsułach czasu, które będą otwierane, gdy kolejne klasy będą kończyły naszą szkołę.
Na trzeciej lekcji odbyło się podsumowanie tygodnia na sali gimnastycznej – wspólne zdjęcie oraz prezentacja hasła utworzonego z puzzlowych liter. Hasło „RAZEM SILNIEJSI” zawisło na ścianie na I piętrze, by codziennie przypominać nam o mocy życzliwości i współpracy.
Tydzień ten był również wzbogacony o działania realizowane na języku polskim i plastyce. Na lekcjach języka polskiego uczniowie analizowali teksty literackie dotyczące przyjaźni i pomocy koleżeńskiej. Na lekcjach plastyki zaś tworzyli plakaty pod hasłem „Stop przemocy – wybieram życzliwość”, które zostaną zaprezentowane w Galerii plakatu na szkolnej stronie internetowej. Pedagodzy przygotowali gazetkę tematyczną dotyczącą przemocy rówieśniczej oraz budowania pozytywnych relacji i każdego dnia dodawali kolejny jej fragment dotyczący tematów przewodnich danego dnia.
Poniedziałek
Wychowawcy przeprowadzili rozmowy podsumowujące – uczniowie dzielili się refleksjami, tym co ich poruszyło i co zapadło im w pamięć z minionego tygodnia. Powstały także gazetki klasowe na temat przeciwdziałania przemocy i budowania relacji.